کد مطلب:275558 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:645

تنها راه نجات
همان طور كه در فصل اول گفته شد، ایمان غیر از اسلام است. مسلمان (گوینده شهادتین) از اسلام خویش در دنیا بهره مند می شود: ارث می برد، ازدواج می كند و از حقوق یك مسلمان در جامعه بهره مند است. ولی مومن، یعنی آن كس كه مطیع ولایت آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، علاوه بر اینكه در بهره وری از آثار دنیوی اسلام، با مسلمان برابر است، مزیتی كه دارد این است كه از آثار معنوی و اخروی ایمان نیز بهره مند است، در حالی كه مسلمان غیر مومن از آن بهره ای ندارد. و آن عبارت است از: قبول اعمال و نجات اخروی و شفاعت اولیاء خدا در عالم آخرت. در حدیث شیعه و اهل سنت آمده كه عمر بن خطاب از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره صحت این روایت پرسید كه: من قال لا اله الا الله محمد رسول الله دخل الجنه. كسی كه به توحید و نبوت معتقد باشد، اهل بهشت است. رسول خدا حدیث فوق را تایید نموده، فرمودند: نعم، اذا تمسك بمحبه هذا و ولایته. آری، بشرط اینكه به محبت علی بن ابی طالب و ولایت او متمسك



[ صفحه 40]



باشد. [1] یعنی ولایت آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم در دنیا و آخرت به مانند دژ مستحكمی است كه انسان را از عذاب الهی حفظ می كند [2] ، زیرا امام رضا علیه السلام در روایتی از اجداد طاهرینشان از رسول خدا از جبرئیل، از میكائیل، از اسرافیل، از لوح از قلم نقل نمودند، كه خدای تبارك و تعالی فرمود: ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی. ولایت علی بن ابی طالب سنگر من است، هر كس كه در این سنگر وارد شود از عذاب الهی ایمن است. [3] رمز این سخن این است كه در مراحل مختلف از عالم آخرت، قبل از هر گونه محاسبه و پرسشی، از امر ولایت و اعتقاد به امامت ائمه هدی علیهما السلام می پرسند، و آن كس كه پاسخگو نباشد نجات نخواهد یافت. ابن حجر عسقلانی - دانشمند بزرگ اهل سنت - از یونس بن خباب نقل می كند كه پس از توضیح درباره چگونگی عذاب قبر، گفت: در اینجا مطلبی است كه ناصبی ها (دشمنان اهل بیت) آن را پنهان داشته اند! گفتم: آن مطلب چیست؟ گفت: انه لیسئل فی قبره من ولیك، فان قال علی نجی.



[ صفحه 41]



در عالم قبر درباره امامت می پرسند، اگر فرد بگوید: امامم علی است نجات پیدا می كند. [4] در قیامت نیز آن گاه كه نامه اعمال را منتشر كنند، عنوان نامه عمل هر كس، موضع او در قبال امر ولایت است. [5] و عبور از پل صراط نیز نیازمند اعتقاد به ولایت بوده، منكر ولایت در جهنم سقوط نموده، پیرو اهل بیت امكان عبور دارد [6] كه امام صادق به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی كه سنی و شیعه نقل كرده اند فرمودند: اثبتكم قدما علی الصراط اشدكم حبا لاهل بیتی. كسی از شما بر پل صراط ثابت قدم تر است كه محبت بیشتری به اهل بیت من دارد. [7] در زیارت جامعه نیز می خوانیم: بكم یسلك الی الرضوان و علی من جحد ولایتكم غضب الرحمان با ولایت شما است كه افراد به بهشت می روند و بر منكرین ولایت شما، خشم خدا خواهد بود. مفسر بزرگ اهل سنت، آلوسی در ذیل آیه: وقفوهم انهم مسئولون، [8] .



[ صفحه 42]



ایشان را از حركت بازدار، آنها باید مورد رسیدگی قرار گیرند، درباره موضوع پرسش، اقوالی نقل كرده، آن گاه گوید: و اولی هذه الاقوال ان السئوال عن العقائد و الاعمال و راس ذلك لا اله الا الله و من اجله ولایه علی كرم الله وجهه. بالاترین اقوال اینكه: سئوال از عقائد و اعمال است و در راس همه عقائد توحید، و برترین این اعتقادات ولایت علی علیه السلام است. [9] به امام باقر علیه السلام خبر رسید كه عكرمه، غلام ابن عباس، كه مردی خبیث و دشمن اهل بیت بود، در حال مردن است. فرمودند: اگر قبل از مرگ به او برسم به او مطلبی می آموزم كه به آتش جهنم دچار نشود. اصحاب عرض كردند: (او كه مرد) پس آن مطلب را به ما بیاموزید! فرمودند: و الله ما هذا الا الامر الذی انتم علیه. به خدا قسم این مطلب جز همین اعتقاد به ولایت كه شما بر آن هستید نمی باشد. [10] لذا است كه بزرگترین محدث اهل سنت - بخاری - از قول رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل كرده است كه درباره قیامت فرمودند: لیردن علی حوضی اقوام فیختلجون فاقول: اصحابی، فیقال: انك لا تدری ما احدثوا بعدك، فیختلجون. [11] گروههائی از امت اسلام در قیامت در كنار حوض كوثر بر من وارد شده، ملائكه مانع آمدن آنها می شوند، من می گویم: خدایا



[ صفحه 43]



اصحابم (از رسیدن به من مانع شده اند)، پاسخ گفته می شود: تو نمی دانی پس از مرگ تو آنها چه كرده اند، پس مانع آمدن آنها و نجات آنها می گردند. یعنی اگر فرد، از اصحاب پیامبر نیز باشد و به راه پیامبر جان فشانی كرده باشد، اگر پیرو ولایت نباشد نجات نخواهد یافت. پس رمز نجات اهل بهشت، ولایت اهل بیت و سر شقاوت اهل جهنم، انكار ولایت اهل بیت است، كه امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه: فیومئذ لا یسئل عن ذنبه انس و لا جان. [12] در روز قیامت، از گناهان (برخی) انسانها و جن ها پرسش نخواهد شد (مورد شفاعت قرار می گیرند). فرمودند: و الله لا یری منكم فی النار اثنان، لا و الله، و لا واحد. به خدا قسم از شما شیعیان [13] در جهنم دو نفر حتی یك نفر هم دیده نمی شود. [14] و نیز فرمودند: اما و الله ما هلك من كان قبلكم و ما هلك من هلك حتی یقوم قائمنا الا فی ترك ولایتنا و جحود حقنا.



[ صفحه 44]



به خدا قسم علت هلاكت اقوام قبل از شما و اقوام بعد، تا زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام، چیزی جز ترك ولایت ما و انكار حق امامت و خلافت ما نیست. [15] بنابر این، راه نجات ما كه در عصر غیبت حضرت مهدی علیه السلام قرار گرفته ایم، نیز چیزی جز پناه بردن به ولایت و محبت و انتظار ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیست. از این روست كه در زیارت آن حضرت، خطاب به آن بزرگوار عرض می كنیم: اشهد ان بولایتك تقبل الاعمال و تزكی الافعال و تضاعف الحسنات و تمحی السیئات، فمن جاء بولایتك و اعترف بامامتك، قبلت اعماله و صدقت اقواله و تضاعفت حسناته و محیت سیئاته، و من عدل عن ولایتك و جهل معرفتك و استبدل بك غیرك كبه الله علی منخره فی النار و لم یقبل له عملا و لم یقم له یوم القیامه وزنا گواهی می دهم كه به ولایت تو (ای امام زمان)، (خدا) اعمال را پذیرفته، افعال را پاكیزه كرده، حسنات را دو برابر نموده، گناهان را پاك می كند. پس كسی كه معتقد به ولایت تو باشد و به امامت تو اعتراف كند، اعمالش پذیرفته شده، گفتارهایش تصدیق شده، حسناتش دو برابر و گناهانش محو خواهد شد و آن كس كه از ولایت تو سر باز زند و معرفت تو را جاهل باشد و به جای تو دیگری را به امامت بپذیرد، خداوند او را به صورت در آتش پرتاب می كند و عمل او را نمی پذیرد، برای سنجش اعمال او میزانی اقامه نمی كند.



[ صفحه 45]




[1] امالي شيخ طوسي 288:1 - صحيح مسلم جلد 1 باب من لقي الله تعالي بالايمان.

[2] روايات اين باب بسيار فراوان است، بعنوان نمونه مرحوم علامه مجلسي در كتاب ارجمند بحار الانوار جلد 68 باب 18 باب الصفح عن الشيعه، 97 روايت در اين زمينه نقل نموده است.

[3] عيون اخبار الرضا عليه السلام 136:2.

[4] تهذيب التهذيب - ابن حجر 439:11.

[5] اين مطلب در روايات سني و شيعه آمده است، بعنوان نمونه: رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: عنوان صحيفه المومن حب علي بن ابي طالب. تاريخ بغداد - خطيب بغدادي جلد 410:4.

[6] مضمون حديثي از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در كتب اهل سنت و شيعه بعنوان مثال: المناقب ابن مغازلي شافعي:242 ح 289.

[7] فضائل الشيعه - شيخ صدوق: 5.

[8] سوره صافات: 24.

[9] تفسير روح البيان 74:23.

[10] محاسن:149 و 639 - بحار 119:68 ح 48.

[11] تيسير الوصول، ابن ربيع 168:3.

[12] سوره الرحمن: 39.

[13] ناگفته نماند نجات پيروان اهل بيت از عذاب الهي، به معناي انكار مواعيد الهي در عذاب گناهكاران نيست، بلكه پس از اينكه گناه شيعه را به بلاياي دنيا يا سختي مرگ و عذاب قبر و ديگر عرصات عالم آخرت پاك كردند، به شفاعت اهل بيت نجات مي يابد رجوع كنيد به فصل 14 همين نوشتار.

[14] بحار 144:68 ح 91.

[15] كافي 426:1 ح 74.